Početna strana > Hronika > Tri milijarde evra za propagandu EU
Hronika

Tri milijarde evra za propagandu EU

PDF Štampa El. pošta
nedelja, 28. decembar 2008.

Brisel, 27. decembra – Evropska unija troši više od tri milijarde evra godišnje na sopstvenu promociju ili takozvanu probriselsku propagandu, što je više od globalnog marketinškog budžeta „Koka-Kole”, objavila je grupa britanskih eksperata pozivajući se na zvanične dokumente i statistike EU. Samo Velika Britanija troši oko 200 miliona funti na reklamni materijal i brošure o prednostima članstva u Uniji.

Veliki deo tog novca, tvrde različiti nezavisni izvori, troši se na „veoma sumnjivu” propagandu koja je usmerena prema deci. Na vebsajtu „Evropo, napred!” namenjenom deci od 10 do 14 godina postavljena je i video-igra „Evro igrica” koja sadrži kviz kojim se promoviše jedinstvena valuta.

Kviz i još mnogo toga uzbudljivog namenjeno je deci, ali i odraslima, u neobično lepo uređenom zabavnom parku „Mala Evropa” u neposrednoj blizini čuvenog „Atomijuma” u Briselu. Na ulazu u park deca će se najpre fotografisati sa maskotom, a onda će obilaziti Evropu na maketama prolazeći kroz 27 različitih tematskih celina, koje predstavljaju isto toliko zemalja članica EU. Usput se vide Ajfelov toranj i venecijanski kanali, španska korida i londonski „Big-Ben” umanjeni hiljadama puta. A onda na prelazu iz parka u zatvoreni deo sa kvizovima i igrama – od kojih je jedna sa virtuelnim igračem odbojke, novčićem od jednog evra, postavljena je maketa lansera sa raketom koju u svemir ispaljuje Evropska svemirska agencija.

U zatvorenom delu, osim odbojke tu su monitori sa kvizovima i svim mogućim pitanjima o istorijatu, vrednostima i praksi u EU. Koliko Unija ima članica, kada je održana osnivačka sednica Evropske komisije, kako se zvao prvi predsednik EK, koje godine je bilo poslednje proširenje Unije, neka su od pitanja na koja se odgovara u „Maloj Evropi”, a postoji i set pitanja iz poznavanja opšte kulture.

Na izlazu iz parka domaćini nude na prodaju fotografiju napravljenu pri ulasku zajedno sa priveskom u kojem je ta ista samo mala fotografija, ukrašena znamenjem Unije. Kompletno zadovoljstvo posete „Maloj Evropi” košta dvadesetak evra.    

Knjiga grupe eksperata okupljenih u timu „Otvorena Evropa” nudi mnoge primere propagande, kao što je slučaj kada su đaci vežbali sa poslanicima Evropskog parlamenta kako da pregovaraju za čokoladu. Knjiga je objavljena posle višegodišnje studije nekoliko stotina dokumenata EU, a autori su zaključili da „Brisel nije usmeren ka pružanju neutralnih i balansiranih informacija, već radije pokušava da ubedi ljude da treba da podržavaju integraciju u EU”. Loren Malali, direktor Otvorene Evrope, tvrdi da u Britaniji EU nije bila tako malo popularna kao danas u poslednjih 25 godina, a da Komisija i dalje ne čini ništa ozbiljno da to promeni.

Zaista, Komisija se proletos našla na žestokom udaru predstavnika pojedinih veoma moćnih zemalja EU kada je u Republici Irskoj propao referendum za Lisabonski sporazum. Nezvanično su okrivljeni da su malo učinili da promovišu proevropski glas u Dablinu. Komisija se tada pravdala da je potrošila mnogo više novca za kampanju nego druga strana koja je odnela pobedu.

Upravo to britanski eksperti i zameraju EK kada kažu da „umesto što troše novac poreskih obveznika na propagandu, evropski lideri treba dobro da promisle u čemu suštinski greše”. Pola u šali, pola u zbilji, nedavno je bivši premijer Italije Đulijano Amato na jednoj briselskoj debati istakao da zvaničnici Unije zajednički greše kada uporno Evropsku uniju nazivaju Evropom.

Vladimir Jokanović
 
(Politika)
 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner